Les estacions de l'any (II)

Escrit per Joan-Ignasi Elias

Imatge Pixabay


Literatura

La inquietant novel·la La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda, és una ficció simbòlica en què les abelles tenen un paper destacat. L'escriptora recull la simbologia ancestral que considera aquests insectes com a vehicles d'ànimes entre mons i els fa aparèixer al text com a representació de la mort i la renaixença.

En un lloc sense nom i en una època indeterminada, aïllat enmig d’una natura inquietantment humana, viu un poble sotmès a una llei rigorosa i a la vigilància constant de dues amenaces: els  caramens, uns éssers que no ha vist mai ningú, i les envestides del riu, que amenaça d’endur-se les cases. Publicada a Club Editor.


Una primavera per a Domenico Guarini, de Carme Riera (Edicions 62).

La periodista Isabel Clara Alabern viatja a Florència per seguir el judici d'un misteriós crim perpetrat sobre l'Al·legoria de la Primavera, de Botticelli. L'acusat, Domenico Guarini, sembla un desequilibrat i els motius que l'han portat a atemptar contra el quadre no queden gaire clars. En un moment complicat de la vida d'Isabel Clara, la tornada a una terra amb la qual té molts vincles, i també amb el quadre en qüestió, li resulta molt interessant. Mentre escriu articles sobre el judici, anirem descobrint els esdeveniments de la seva vida i els canvis interiors que li portarà aquest viatge, més important per a ella que el fet de cobrir un esdeveniment periodístic.



Primavera, estiu, etcètera, de Marta Rojals Edicions de La Magrana).

Una novel·la moderna, actual, propera, senzilla i quotidiana. “És una tragicomèdia amb un fort component generacional i i un retrat precís i molt sonor dels usos i costums de la vida en un poblet de l'Ebre”, ens diu la contraportada. Atreu la descripció d'un món i d'uns costums que tendeixen a desaparèixer. Una descripció tan precisa i tan ben aconseguida que només pot venir de la mà d'algú que ho ha viscut en primera persona, com és el cas. Però a banda d'això, la novel·la està ben travada i repassa de manera amena i intel·ligent els components culturals de la generació dels que s'apropen a la quarantena.

La mateixa autora diu en una entrevista: “Hi ha dues parts i un petit joc. La primera es desenvolupa en clau de passat, la segona de present. El passat s'idealitza, la memòria fa trampa, ens quedem amb allò que ens n'interessa: posat per escrit tot queda més narratiu, fa més 'llibre'. El present és brut, instantani, sotmès a l'error, hi ha el que hi ha. Com a exercici, m'agrada molt més aquesta segona part. L'epíleg és un joc per al lector: s’hi donen uns ingredients i el lector es fa el plat segons com hagi rebut la informació dels capítols anteriors.” 


En la Poesia, podem trobar-hi nombrosos exemples. Per una simple qüestió d’espai, doncs, només n’esmentarem algunes. En primer lloc, un breu poema del poeta japonès Matsuo Basho sobre la primavera:

     ¡Quina glòria!

     Les fulles verdes, les fulles joves

     sota la llum del sol.                      


I del poeta francès Paul Verlaine, Chanson d’automne, sobre la tardor: 

     Les saglots longs

     Des violons

     De l’automne

     Blessent mon coeur

     D’une langueur

     Monotone.

     Tout suffocant

     Et blême, quand

     Sonne l’heure,

     Je me souviens

     Des jours anciens

     Et je pleure;

     Et je m’en vais

     Au vent mauvais

     Qui m’emporte

     Deçà, delà,

     Pareil à la

     Feuille morte.


Del poeta i dramaturg anglès William Shakespeare, el sonet XCVII:

     Que semblant a un hivern per a mi ha estat

     el teu allunyament, goig d’un any breu!

     Quant fred al cor, quants jorns d’obscuritat!

     Quin desolat desembre a tot arreu!

     I, tanmateix, era al bell temps d’estiu:

     venia la tardor de fruits turgents

     portant d’abril carregament lasciu,

     com bucs de viuda gràvids de sements.

     Però tanta abundor no era res més

     que orfes sense pare i desesperançats.

     Que en tu rauen l’estiu i els seus plaers,

     i, lluny de tu, els ocells resten callats.

     Si canten, és tan trist el seu accent

     que s’esblaimen els brots, l’hivern trement.

shbarcelona.cat - imatge Via Pixabay

I, d’en Màrius Torres, el seu poema ‘Febrer’:

     Els núvols són més blancs, el cel més pur.

     Ara és temps de morir, que la vida es reforça.

     El món, altra vegada despert davant l’atzur,

     pressent càlidament que ha de tenir un futur

     -sempre el somni que precedeix la força!-

     Les branques d’ametller senten, sota l’escorça,

     un moviment suau i obscur.


     El trèvol ja verdeja a la ribera.

     Ara és temps de morir, que la mort no és enlloc.

     Tremola cada cosa de no saber què espera.

     La neu assolellada llisca per la gelera.

     Els torrents se’n nodreixen poc a poc.

     Tot és tebi i frisós com d’avançant el foc

     de la pròxima primavera.


     Daurats migdies dels minvants d’hivern!

     Ara és temps de morir, que la vida comença.

     Com un foc invisible, meravellós, intern,

     sota la terra nua batega el crit etern

     de la larva, l’arrel i la semença.


     Així els antics, en gerres de rústega faiença,

     guardaven el vi de Falern.


Per al Cinema, hem escollit unes pel·lícules en què l’estació de l’any i les seves condicions meteorològiques hi representen un paper preponderant:

Als Estats Units, l’inici de la primavera ve marcada per un mamífer, la marmota. El film Groundhog Day (‘El dia de la marmota’), aquí presentada amb el títol d’Atrapats en el temps, explica una història al voltant d’aquest curiós costum, més inquietant que el seu to de comèdia pot donar a entendre.


 

En Phil, l'home del temps d'una cadena de televisió, va un any més a Punxstawnwey, a cobrir la informació de festival del Dia de la Marmota. En el viatge de tornada, Phil i el seu equip es veuen sorpresos per una tempesta que els obliga a tornar a la petita ciutat. L’endemà, al despertar-se, comprova atònit que comença una altra vegada el Dia de la Marmota.



Dirigida per Harold Ramis i protagonitzada per Bill Murray i Andie MacDowell, per a la  Columbia Pictures.

1993: Premis BAFTA: Millor guió original; Cercle de Crítics de Nova York: Nominada a millor guió.


El llarg i càlid estiu (títol original en anglès The Long, Hot Summer) és una pel·lícula estatunidenca dirigida per Martin Ritt, produïda per la 20th Century Fox i estrenada l'any 1958.

Ben Quick arriba a un petit poble després de ser expulsat d'una altra ciutat, acusat d'haver provocat un incendi. Allà és contractat per Will Varner, amo i senyor de l'indret.


Basada en tres relats curts de William Faulkner i ambientada, per tant, en una població del sud dels EUA, vora el Mississipí, la pel·lícula té com a protagonista un jove amb fama de piròman que s'espavila amb tan pocs miraments que complau el ric que ha fet fortuna, estafant si ha calgut, fins a convertir-se en l'amo de la localitat. Diferències classistes, corrupció moral dels individus que ascendeixen socialment, conflictes generacionals.

Va ser la primera ocasió en què Paul Newman i Joanne Woodward van compartir cartell en una pantalla cinematogràfica. Després de rodar aquest film, els dos actors van iniciar una relació amorosa que va durar fins a la mort de l'actor. Aquesta fou una dada favorable, ja que les escenes conjuntes de la parella i tots els moments en els quals apareix un impetuós Orson Welles, que només tenia 43 anys però ja començava a no necessitar disfressar-se de vell per interpretar patriarques dominants, componen les millors fases d'una pel·lícula que aborda temes com la dictadura emocional paternofilial, la distinció de classes, la repressió i l'ànsia sexual o l'home marcat pel seu fosc passat.


Protagonitzada per Paul Newman, Joanne Woodward, Orson Welles, Lee Remick, Angela Lansbury, Richard Anderson i Anthony Franciosa.  

Premis: Cannes: Millor actor (Paul Newman); Cercle de Crítics de Nova York: Nominada a millor actriu (J. Woodward); Sindicat de Directors (DGA): Nominada a Millor director; Sindicat de Guionistes (WGA): Nominada a Millor guió drama; National Board of Review: Top 10 millors pel·lícules.

Podem veure’n un petit tast en aquest clip 

The Hateful Eight (‘Els vuit odiosos)’ és un pel·lícula de misteri de temàtica "western" americà, del 2015. Escrita i dirigida per Quentin Tarantino. Música d’Ennio Morricone. Protagonitzada per  Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demián Bichir, Tim Roth, Michael Madsen, i Bruce Dern.


Nominacions: Oscar a la millor actriu secundària; Oscar a la millor banda sonora; Oscar a la millor fotografia. Premis: Oscar a la millor banda sonora; National Board of Review a les 10 pel·lícules més destacades.


Pocs anys després de la Guerra de Secessió, un diligència avança per l’hivernal paisatge de Wyoming. Els passatgers, el caça-recompenses John Ruth (Kurt Russell) i la seva fugitiva Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh) intenten arribar al poble de Red Rock, on Ruth lliurarà Domergue a la justícia. Pel camí, es troben dos desconeguts: el major Marquis Warren (Samuel L. Jackson), un antic soldat de la Unió convertit en caça-recompenses de mala reputació, i Chris Mannix (Walton Goggins), un renegat meridional que afirma ser el nou xèrif del poble. Com s'aproxima un torb, els quatre es refugien a la Merceria de Minnie, una parada per diligències d'un port de muntanya. Mentre la tempesta cau sobre la parada de muntanya, els vuit viatgers descobreixen que potser no arribin fins a Red Rock després de tot...

When Harry Met Sally (‘Quan en Harry va conèixer la Sally’), pel·lícula nord-americana dirigida per Rob Reiner i protagonitzada per Meg Ryan, Billy Crystal, Carrie Fisher, Bruno Kirby, Steven Ford...


Amb la tardor com a fons, el 1977, Harry Burns i Sally Albright han acabat els seus estudis a la Universitat de Chicago i han d'anar a Nova York per entrar a treballar. Harry és amic de l'Amanda, una amiga de Sally, que els presenta l'un a l'altra. Fan junts el trajecte en cotxe, però la conversa esdevé ràpidament conflictiva, perquè el credo d'Harry és que «entre homes i dones, no pot haver amistat perquè el sexe sempre bloqueja» i que Sally rebutja. Un fort antagonisme neix entre ells i, una vegada arribats a destinació, se separen sense pensar en tornar-se a veure, vivint la vida cadascun pel seu costat.

Cinc anys després de la seva arribada a Nova York, es troben fortuïtament a l'aeroport, i han d'agafar el mateix avió, no havent-hi més que un intercanvi d'informació sobre les seves situacions respectives: Sally està promesa amb Joe, treballa de periodista i Harry, que és consultor polític, ha de casar-se amb Helen. La discussió no és menys conflictiva que a la seva primera trobada.


Passen encara cinc anys abans de trobar-se un altre cop, en una llibreria. Harry acaba de divorciar-se i Sally ha trencat amb el seu amic i les seves solituds respectives els porta, contra tota lògica, a desenvolupar una relació amistosa plena de complicitat.

Premis (any 1989) entre d’altres: Nominada a l'Oscar al Millor guió original; Globus d'Or: 5 nominacions, incloent-hi Millor pel·lícula - Comèdia o Musical; Premis BAFTA: Millor guió original; Associació de Crítics de Chicago: Nominada a Millor actriu (Meg Ryan).

Podem veure’n un tràiler

Primavera, estiu, tardor, hivern i... primavera (títol original en coreà: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom) és una pel·lícula sud-coreana dirigida per Kim Ki-duk i estrenada el 2003. Va ser protagonitzada per Su Oh-yeong, Kim Young-min, Seo Jae-kyung i Kim Jong-ho. 


La pel·lícula està dividida en cinc parts, representades per diferents estacions de l'any. Cada estació reflecteix la situació que viu l'aprenent.

Dos monjos viuen en un monestir aïllat. Sota l'atenta mirada del més vell, el més jove veu passar les estacions de la vida. Primavera: un nen monjo es riu d'una granota que intenta lliurar-se d'una pedra que té a l'esquena. Estiu: un monjo adolescent coneix l'amor. Tardor: un monjo de trenta anys intenta fer alguna cosa que va contra la seva naturalesa. Hivern: el monjo està pròxim a la vellesa i algú arriba al monestir. Primavera: el vell monjo conversa amb la natura; a prop seu juga un nen monjo. 


Amb una gran bellesa d’imatges, va ser un film ben rebut per la crítica, i va obtenir diversos premis. A. O. Scott, del The New York Times, va escriure: «És una pel·lícula exquisidament simple... [Kim Ki-duk] aconsegueix aïllar l'essencial sobre la naturalesa humana i alhora, de manera més sorprenent, comprendre l'abast de l'experiència humana».

Podem veure’n un tràiler 


Música

Les Quatre estacions – Antonio Vivaldi. Interpretada per Alan Loveday, amb l’Academy of St. Martin in the Fields, dirigida per sir Neville Marriner. Ho podem escoltar en aquest enllaç.


Les veus de la primavera – Johan Strauss, fill. Interpretada per la The Waltz Symphony Orchestra, dirigida per Leonard Bernstein, aquí es pot escoltar.



Les feuilles mortes 

Lletra de Jacques Prévert i música de Joseph Kosma.

Interpretada per l’Yves Montand, en un concert a l’Olympia de París, que el podeu escoltar aquí.



    Oh je voudrais tant que tu te souviennes 

    Des jours heureux où nous étions amis 

    En ce temps là, la vie était plus belle 

    Et le soleil plus brûlant qu'aujourd'hui

    Les feuilles mortes se ramassent à la pelle 

    Tu vois je n'ai pas oublié 

    Les feuilles mortes se ramassent à la pelle 

    Les souvenirs et les regrets aussi 

    Et le vent du nord les emporte 

    Dans la nuit froide de l'oubli 

    Tu vois, je n'ai pas oublié 

    La chanson que tu me chantais 

    C'est une chanson, qui nous ressemble 

    Toi tu m'aimais, et je t'aimais 

    Et nous vivions tout les deux ensemble 

    Toi qui m'aimais, moi qui t'aimais

    Mais la vie sépare ceux qui s'aiment 

    Tout doucement sans faire de bruit 

    Et la mer efface sur le sable 

    Le pas des amants désunis 

    C'est une chanson, qui nous ressemble

    Toi tu m'aimais et je t'aimais 

    Et nous vivions, tous deux ensemble 

    Toi qui m'aimait, moi qui t'aimais 

    Mais la vie sépare ceux qui s'aime 

    Tout doucement sans faire de bruit 

    Et la mer efface sur le sable 

    Le pas des amants désunis.

I acabarem amb un excel·lent vídeo sobre el pas de les estacions en un mateix paisatge. El fotògraf nord-americà Will Strathmann va dedicar dos anys a enregistrar aquestes imatges d'un paisatge boscós de Pennsilvània (EUA):

TYCA Farm Seasonal Timelapse from a Drone from Will Strathmann on Vimeo.


Comentaris